Charlie  ChaplinModern Times

 

 

Moderní doba je společně se satirou Diktátor (1940) patrně nejpolitičtějším filmem Charlese Chaplina. Předmětem jeho kritiky se stala postupující industrializace lidského světa, která sice znamenala efektivitu továrenské výroby, ale zároveň odcizila vlastní pracovní proces a připravila řadu lidí o práci. Snímek tak velmi bystře reagoval na dopad Velké hospodářské krize, která v 30. létech doslova zalomcovala životy většiny obyvatel USA. I navzdory těmto okolnostem a projevům Chaplinova nevybíravého satirického tónu vyniká Moderní doba zejména v humorné linii, kde se autorovi podařilo propojit poetiku němé grotesky s estetikou zvukového filmu.

Tulák Charlie pracuje jako dělník u pásové výroby, což má za následek, že se jednoho dne pomate na rozumu a přijde o své místo v továrně. Jako nezaměstnaný se snaží přežít ve světě, který je poznamenán společenskými problémy a všudypřítomným zmatkem. Velkou roli přitom sehrává i náhoda, s jejíž přispěním se Tulák objevuje v těch nejchoulostivějších situacích a často se tak stává nedobrovolným hrdinou i smolařem v jedné osobě – příznačná je scéna, ve které Chaplin naprosto omylem vyvolá komunistickou demonstraci. Tulák je zcela apolitická postava, kterou charakterizuje spíše touha po každodenním klidu, pravidelném jídle a spokojeném životě. Do okolního, přetechnizovaného světa zkrátka nepatří a nerozumí mu. Chaplinův marný souboj se stroji se i proto řadí mezi nejlepší pasáže filmu. Zároveň je živoucím důkazem komikova smyslu pro rytmus, který se zakládá na průběžném opakování a nejrůznějších stereotypních smyčkách – Charlie obětí „krmícího stroje“, gag s přetrvávajícím „tikem“ v rukou, jež je důsledkem celodenní práce u pásové výroby.

Podobně jako ve Světlech velkoměsta (1931) i v Moderní době využíval Chaplin zvuk spíše sporadicky, ale i tak byla řada komických situací postavena právě na koncepční přítomnosti dialogů, ruchů a nejrůznějších zvukových efektů – kručení v břiše, zvuky nejrůznějších přístrojů a technologií. Tulák zde dokonce poprvé promluví, resp. zazpívá píseň v nesrozumitelném jazyce. Ale i nadále se vyjadřuje prostřednictvím těla, humorných gest a mimiky. Tyto komunikační schopnosti působí v moderním světě téměř anachronicky a vyvolávají proto řadu komických situací. Chaplinův hrdina je zkrátka bezelstný človíček, který se objevil v prostředí, do něhož se nehodí a kde jsou veškeré pozitivní lidské hodnoty zkrátka nedostačující. Koneckonců podobný pocit svíral i Chaplina samotného. Zvukový film ho uvrhl do pozice, kdy se musel rozhodovat, zda-li jít s dobou a přijmout tento pokrok, nebo být věrný poetice němého filmu, což ho v očích mnoha kritiků automaticky odsouvalo do pozice zpátečnického režiséra. Teprve tíživé okolnosti přiměly Chaplina naplno promluvit, a to v protiválečné satiře Diktátor.

Lukáš Masner

 

 

 

 

 

 Charles Spencer Chaplin

 

* 16. 4. 1889, 25. 12. 1977, americký filmový herec britského původu, režisér, scenárista a producent; klasik světové kinematografie. Od pěti let vystupoval v divadelních pantomimách a tuto zkušenost uplatnil a rozvinul při natáčení krátkých němých filmů v USA, kam se dostal s londýnským divadelním souborem. V roce 1914 hrál v 35 krátkých filmech M. Senneta (Chaplin na automobilových závodech, Chaplin šťastným otcem). 1915 natočil 13 grotesek (Chaplin boxerem, Chaplin tulákem) a film Carmen, 1916 - 18 pracoval se stálým souborem herců (E. Purvianceová, E. Campbell, H. Bergman, A. Austin, J. Random, F. J. Coleman) na groteskách, např. Chaplin obchodním příručím, Chaplin hasičem, Chaplin na kolečkových bruslích, Chaplin strážcem veřejného pořádku, Chaplin uprchlým trestancem, Psí život, Dobrý voják Chaplin, V neděli odpoledne, Chaplin vesnickým hrdinou. Vytvořil nezapomenutelnou postavu tuláka Charlieho, který se stal ústředním hrdinou všech jeho dalších vlastních dlouhometrážních filmů. V roce 1921 natočil první celovečerní film Kid, který svým lidským a sociálním vyzněním překračoval obvyklou burleskní situační komiku; filmové gagy se rozvíjely do složitější dramatické stavby. 1925 v Zlatém opojení sehrál tragikomický příběh tuláka Charlieho mezi zlatokopy na Aljašce. V roce 1923 režíroval melodramatický příběh Pařížská metresa, v němž nehrál. Od 1930 natáčel zvukové filmy s hudbou bez dialogů (melodramatickou tragikomedii Světla velkoměsta, sociální satiru Moderní doba, politickou a protiválečnou satiru Diktátor), v nichž tragikomická postava tuláka Charlieho přesáhla svůj původní, čistě groteskní rámec; komický a sentimentální Charlie se proměnil v hlavního hrdinu aktuálních společenských satir, namířených proti hospodářské krizi, odcizení člověka v zmechanizovaném světě i proti nástupu fašismu. V roce 1947 Chaplin natočil film Monsieur Verdoux o svůdci a vrahovi žen, který páchá zlo pod vlivem válečné atmosféry a nepříznivých společenských okolností. V tomto pesimistickém filmu s prvky cynického černého humoru Chaplin nevystupoval jako tulák a poprvé na plátně promluvil. 1952 natočil film s dialogy Světla ramp, v němž ztvárnil stárnoucího vaudevillového komika, který touží ještě jednou zažít úspěch a rozesmát diváky. Po tomto filmu odešel Chaplin z USA, protože zde byl vystaven pronásledování za neamerickou činnost a ztratil pocit umělecké svobody. Ve Velké Británii natočil filmy Král v New Yorku a Hraběnka z Hongkongu. Za film Cirkus získal zvláštního Oscara (1928), který mu byl udělen ještě jednou (1972) za přínos americkému filmu. Napsal vzpomínkovou knihu Můj životopis. Až do své smrti žil ve Švýcarsku.


 

Moderní doba - text.mht (84,5 kB) 

https://www.charliechaplin.com/films/videos/1460

oficiální stránky Ch.Chaplin

 

 

 

 

Diskusní téma: Charlie Chaplin: Moderní doba

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek